Friday, August 3, 2012

Bas oh Bas

"dam... dam.. dum... bunyi mercun..."

hahaha aku bukan nak semarakan semangat raya. aku bukan spesis pasaraya yang buat promosi raya walaupun pose blum mula  dan aku bukan penjual kaset nak lariskan jualan album.

tapi aku nak bukak cite pasal "dam... dam... dum... bersepai xcden. setiap kali musim perayaan status xcden naik cam pasaran saham walaupun polis dah buat macam2 OPS... tapi hasil setiap kali habis OPS... ada peningkatan data xcden..

kalu xcden kereta moto tu memang sukar nak elak. jumlah kenderaan kat malaysia nie bukan skit. tapi aku cukup bangang tahap merah jambu bila ia melibatkan kenderaan awam terutama bas. bukan aku nak salahkan takdir bila ade kemalangan bas pada musim perayaan.

tapi statement tahap palui pihak bertanggungjawab. Contohnya:

"bas dikesan mempunyai beberapa saman dan teda kelulusan"

"pemandu bas mempunyai 5 saman had laju"

"jalan tak rata dan selekoh berbahaya"

Argh..... Paluinya.

kalu ko dah ade rekod syarikat bas atau pemandu syarikat bas ade rekod banyak saman kenapa lesen tak digantung saja.

kalu tahu jalan tak rata atau selekoh tu bahaya kenapa tak dibaiki saja.

aku lebih rela sebuah syarikat bas walaupun berstatus bumiputra digantung lesen dari serah nyawa.

aku lebih rela kite tiada bangunan pencakar langit yang hebat jika aku hanya nikmati lebuh raya berstatus jalan kampung.

Lagi 2 minggu nak raya. tiket bas dah abis licin. tokey bas dah senyum nampak gusi. mungkin siap plan beraya luar negeri. Nyawa penumpang kat hujung stesen.

Hoi... JPJ. dah semak ka segala jenis saman dan lesen pemandu.

Hoi... Puspakom. bas seme gerenti dalam terbaik ka.

Hoi..... Polis. semua pemandu bebas saman ngam dah ke.

Hoi.......  JKR. nak harapkan papan tanda je. "Awas Jalan Licin" "Awas Selekoh Merbahaya" "Awas Kawasan Kemalangan"

Hoi... bangun laa. aku tak nak dengar statement PALUI tahun nie.

No comments:

Post a Comment