Tuesday, December 18, 2012

Automated Enforcement System (AES)




AES kalu ia adalah sebuah lagu aku rase ia dah menjuarai carta lagu berminggu sama ade di radio ERA, THR Gegar atau Hot FM. cukup panas dan bertenaga. sebelum nie aku malas nak tulis sebab ramai sangat yang terlampau PHD berkenaan sistem nie.

Kalu yang mengamuk tu pemandu bas ekspress aku bleh terima, atau mat rempit (pelesit jalanan - pinjam istilah Mazidul) aku faham, org politik memang arrr. itu tak payah cakap. tapi skarang aku tengok seme nak bantai AES padahal bawa kete pun jarang skali. dan ade gak org yang tinggal jauh atau guna jalan tempat AES dipacak. tapi dia punye angin cam kamera AES tu dipasang depan bonet kete dia aje.

Bagi aku AES adalah terbaik untuk org yang tak reti nak baca papan tanda had laju di jalan raya. kalu dah tulis max 90 jangan dihentam 150. nak kate tak reti bahase cam kasar plak. sebenarnye ape nak kite kejar kat jalanraya. Banyak sangat ka mase ko bleh jimat ngam memandu laju nie.

kepada Kementerian atau jabatan pula, korang dah buat keputusan nak pakai sitem nie. kamera AES pun ko dah beli dan pasang. bukan skit bajet abis kat situ. jangan suke2 nak bekukan atau tarik balik pelaksanaan. aku tak nak kerajaan tanggung rugi cam jambatan bengkok dulu. daripada korang bayar ganti rugi pada syarikat gitu2 je bagus buat program penerangan atau diskaun pada saman...

jadi pada seme kalu rase terbakar ngam sistem ini satu je aku nok peringat. terbakar biar jadi arang. ade gak manfaatnye. jangan jadi debu. nanti jadi habuk jak

No comments:

Post a Comment