Tuesday, July 3, 2012

Jerebu Oh Jerebu....

Masa aku sekolah dulu antara mata pelajaran paling aku minat ialah geografi. Aku sendiri tak tahu kenapa aku minat ngam subjek nie. Ape yang aku faham Malaysia nie beriklim Khatulistiwa. Pastu ade 2 angin monsun. satu monsun barat daya satu lai monsun timur laut. Monsun timur laut nie normal dari bulan september hingga mac. kadar hujan tinggi dan selalu berlaku banjir.

Tapi dalam masa 10 tahun terbelakang nie aku rase patut tambah satu monsun. kebiasaan berlaku 2 kali setahun. monsun nie lebih bawa bala dari baiknya dan yang paling hebatnya ia adalah ehsan dari negara siamang.

Setiap tahun kite terkena monsun jerebu nie. hasil pembakaran terbuka petani negara siamang. dan kite dengan gaya sedikit ala.. ala... Nyah gitu selalu membawa perkara ini ke meja rundingan. semangat ASEAN katanye (palui...)

Aku tau kerajaan kite bukan jenis militery. tapi agak-agak laa... kalu kite imbas balik tentang isu berkaitan ngam kite. rakyat siamang gempur kedutaan kite, cari pelajar kite. isu pulau, isu tarian, isu pekerja seme dikasi panas. media siamang lagi laa terpekik terlolong.

Jerebu nie boleh menjejaskan tahap kesihatan rakyat kite, boleh membantutkan aktiviti harian dan ekonomi, nak kluar rumah pun dah macam perompak tabus kena pakai topeng. so.. nak setakat bincang sambil minum je kopi ka atau hantar bomba atau SMART buat latihan amal. tolong laa... setiap tahun kite kena jerebu nie. bukan setakat setahun dua.

ape tindakan kite. kalu kerajaan terpaksa jaga kesepakatan ASEAN. mane NGO kite. saban hari cukup GAH berdemo. demi keadilan laa, demi ketuanan melayu laa, demi peniaga laa dan bermacam lagi. Sama sendiri cukup lantang. bleh di cop "Hero Malaya". tapi bila berhadapan ngam rakyat siamang seme jadi cam siput babi. senyap dan lembap.

arhggg... Palui

No comments:

Post a Comment