Tuesday, July 10, 2012

SINETRON INDON


Masa kini kalu bukak tv, semua channel ade Sinetron Indon. Kadang kala aku rase cam tinggal kat Indon. Pagi ade cite Indon, Tengah hari ade cite Indon, petang pun cite Indon, malam ade lai. Tengah malam pun bukak tv ade jugak. Aku tinggal kat Malaysia, ic pun Malaysia gak, asli lagi tu. Tapi apsal siaran tv aku banyak sangat cite Indon. Aku tinggal kat negara mane sebenarnya. Ape hebat sangat cite Indon nie.


First aku kenal cite indon nie mase hangat cite Bawang Merah Bawang Putih. Tu pun ade kes sorang makcik kenal tangkap curi vcd cite tu. Pastu mencurah curah cite Indon masuk kat Malaysia. Tak terkawal cam jerebu.


Sape sasaran penonton stesen tv nie. Aku tahu ramai pekerja Indon kat sini sama ade sah atau pendatang haram. Kalu yang Sah kebanyakkan keje pembantu rumah. Mase mane dorang tengok. Kalu waktu siang, tahu ka majikan dorang. Mahal ooo gaji dorang kalu semata mata nak tengok Sinetron. Kalu pendatang haram tu rase payah dorang nak tengok. Tapi tak tau laa kalu TNB ade dasar baru membekalkan elektrik ke penempatan haram.


Tapi jika stesen tv kata sasaran untuk orang tempatan aku rase agak bangang sebab mutu cite ntah ape-ape. Cite pasal org bunian laa, perbalahan keluarga, budak2 skolah yang perangai cam sial. Nie semua sajian untuk org kite ka. Dah laa belambak cite Indon, satu cite plak beratus episod. Mahal tu bayaran. Cite drama melayu yang 13 episod pun tak terambil.


Mane SENIMAN atau KARYAWAN. Perjuang laa periuk nasi kamu tu. Aku percaya ramai penerbit drama mengeluh tunggu giliran dan kelulusan tayangan. Tapi sayang semua membisu berdepan dengan Siamang. Dulu riuh sekejap pasal kemenangan Aaron Aziz. Kata dia tak layak pasal bukan rakyat tempatan. Memang btoi dia orang Singapura tapi dia berlakon untuk cite Malaysia, dengan pengarah Malaysia, Penerbit Malaysia. Seme untuk Malaysia Cuma semangat patrotiknya laa kite bleh pertikaikan. Kalu Sinetron, memang sah cite Indon, pelakon Indon, Pengarah Indon, Penerbit Indon. Cuma sesekali ade laa muncul pelakon pak pacak si Ashraf Sinclair made in Malaysia yang berbahasa Indon.


Setahu aku juga kite ade Senator dari org filem. Kamu buat ape kat Dewan Negara tu. Perjuang laa nasib anak seni kite. Tak kan datang untuk tulis kehadiran dan claim elaun saja. Kalu kamu kata ade perjuangkan mane hasilnya. Dah brape lama isu lambakan Sinetron Indon nie.


Kepada Presiden SENIMAN atau KARYAWAN, kalu rase tak mampu perjuangkan, baik kasi jak kat orang lain. Mungkin ade perubahan. Kepada PAK Senator, kalu rase tak mampu lepaskan. Kerusi tu bleh kasi kat nelayan ka atau pemndu teksi yang nak perjuangan nasib dorang plak.


Kepada orang kat Kementerian sendiri mau ingat. Kamu kerja untuk Kerajaan Malaysia dan rakyatnya. Jangan PTI kan diri kamu di bumi sendiri. Nak ku kata Palui kamu semua ade pendidikan tinggi.


 Tapi mentaliti arrghh Palui..

No comments:

Post a Comment